ACCORDEONLES HOF VAN TWENTE

Accordeonles aan Muziekschool Hof van Twente of particulier gegeven door Annemarieke van der Ploeg

Accordeonles / Accordeon leren spelen in Hof van Twente @ Annemarieke van der Ploeg.

KOm naar: Goor, Delden, Markelo, Holten, Diepenheim, Lochem, Laren, Stokkum, Neede, Barchem, Bentelo, kortom Accordeonles in heel Hof van Twente.



Accordeonles

Call Us

(placeholder)
(placeholder)

Accordeonschool Formant

Markelo

Goor

Hengevelde

Delden

Docent

Inleiding

Scholing & educatie

Diploma's

>     Sociaal Pedagogisch Werker (2004)

>     Bachelor Accordeon (2009)


Bezochte Congressen en symposia en cursussen:


>     Cursus Hechting bij kinderen (2018)

>     Master Kunst Educatie (2012-2014)

>     Docenten platform Groningen (2013)



>     ITON Cursus Muziek en het brein (2012)

>     VELON studiedag 2012 Amersvoort

>     Skills symposium 2012 Leeuwarden

>     Symposium ouderen en muziek 2012 Groningen

>     Skills symposium 2011 Tilburg

In de praktijk:

Korte beschrijving:

Eigenaar Accordeonschool Formant

Al sinds 2007 is ze de bevlogen pedagoog die haar kennis over leerstrategieën, houding, instrumentvaardigheden en uiteraard muzikaal spel overdraagt op haar leerlingen.


Individualiteit, effectief leren en een ontspannen sfeer staan voorop in de lespraktijk van Annemarieke


Sinds september 2017 geeft Annemarieke ook les aan Muziekschool Hof van Twente.

De muziek:

Eigenaar en docent van de Accordeonschool is Annemarieke van der Ploeg.

In 1990 begon is Annemarieke begonnen met accordeon lessen van H. Jelsma op muziekschool de Meldij in Drachten (Friesland). Van 2000 tot 2004 volgde ze MBO studie Sociaal Pedagogisch Werk. September 2003 was er de mogelijkheid om te starten met de vooropleiding van het conservatorium.  Sseptember 2005 werden de lessen aan het conservatorium gegeven door Ludo Mariën.

Vanaf 2004 dirigeerde ze diverse verenigingen en is januari 2007 van start gegaan met de accordeonschool.

Juni 2009 studeerde Annemarieke van der Ploeg af bij Ludo Mariën voor de Bachelor met een 8 op 10. De Ciaconne in Dm van J.S. Bach, de Partita van W.A. Solotarev en Sonate 3 van A. Berinsky waren de werken waarmee ze afstudeerde.

2011 was de start van de master kunst educatie. Wegens omstandigheden is deze opleiding niet afgerond. Alle pedagogsiche en didactische onderdelen zijn wel behaald.


Augustus 2017 is Annemarieke gestart als docent accordeon aan de muziekschool Hof van Twente te Goor.

Gevolgde masterclasses


>     Februari 2004; M. Pitocco.



>     November 2004; P.Raltsjev in groepsverband. 



>     Februari 2005; A. Dmitriev.  



>     Juli 2005; F. Lips.



>     November 2005; E. Gabnys en G. Savkov.



>     December 2005; J. Crabb.



>     Mei 2006; F. Lips.



>     Oktober 2006; G. Draugsvoll.



>     Maart 2007; G. Draugsvoll.



>     Juli 2007; F. Lips



>     April 2008; M Väyrynen



>     Maart 2009; C. Jacomucci


'Wie ben ik en waar              

heb ik mij de afgelopen

           jaren mee bezig gehouden?

                  Je leest het hieronder.'

Werkervaring:

Muziekschool Hof van Twente:

2017-heden

Accordeonschool Formant:

2007>heden

Stg. Nationaal Projectmatig Accordeon Onderwijs:

2011 > heden

Zorgsector beperking met gedragsproblematiek:

2007>2015

Noemenswaardigheden:

Evenementen:

>     Jurylid tijdens Concours Castelfidardo Italië

       (FIF- huidig PIF)

>     Organisatorische leiding bij:

>     Accordeondag Goor, 7 oktober 2017

>     Summerschool NL: 2007-2014 & 2017-2018

>     Masterclass F. Lips 2006 & 2011

Publicaties:


>     Techniek Knopaccordeon C1

>     Techniek Knopaccordeon B1

>     Effectief Oefenen

>     De Theorie achter oefenen met resultaat


>     Examenleidraad A-C (verwacht half 2019)

Een uitgebreide beschrijving

Het werken in de Zorgsector:

Naast de muziek heeft Annemarieke ruim 10 jaar als specialistisch ondersteuner op de intensieve begeleiding binnen de gehandicaptenzorg gewerkt. Dit werk bestond uit het begeleiden van bewoners in hun dagelijkse leven. Hierbij waren grote uitdagingen als het gaat om gedragsproblematiek. Het werken met hechtingsproblematiek, disharmonisch ontwikkelingsprofiel en laag IQ was in deze tijd een dagelijkse routine. Ook agressie hoorde hier regelmatig bij.


'Belangrijke les uit deze werkervaring is het juist inschatten van iemand. Waar staat het individu in het leven? Wat is er nodig? hoe groot is de stap die op dit moment gezet kan worden? '


Ook bij mensen zonder beperking zijn dit erg belangrijke vragen tijdens een leerproces. Door op het juiste moment op het juiste niveau in te stappen met doelen die op dat punt haalbaar zijn kan de ontwikkeling optimaal gestimuleerd worden.


'Hierbij kijk ik niet alleen naar de grote lijnen maar tot op vraag niveau tijdens de les: kleine doelen stellen passend in het moment. Een leerling kan bij de start van de les/repetitie b.v. veel meer aan dan wanneer deze verzadigd is met informatie en prestatie tegen het einde van de les/ repetitie. Dit vraagt van de docent binnen de les een verschillend niveau van vraagstelling. Deze flexibiliteit is een grote vanzelfsprekendheid mij.'


Annemarieke van der Ploeg


En verder?